Вижда се, че ракът на гърдата, чиято честота се увеличава през последните години, застрашава най-вече младите жени. Най-голямото оръжие на жените срещу рака на гърдата е да бъдат съзнателни и да се диагностицират рано. Ракът на гърдата може да се диагностицира рано чрез непрекъсване на контролните прегледи, рутинно извършване на самопреглед на гърдите и корекции в начина на живот. Ето информация за нещата, които трябва да се вземат предвид срещу рака на гърдата.

1. Гърдата и ракът на гърдата са свързани с различни клонове на медицината:

Тази злоупотреба води до ненужна загуба на време, натоварване и ненужни прегледи: Неправилният и широко разпространен навик да се използва думата „гърда“ вместо „гърди“ кара пациентите да се обръщат към клонове, които не са свързани с темата. Гръдният кош е горната половина на тялото, с други думи, частта от тялото между шията и корема. Специалистите по гръдни болести и гръдна хирургия се занимават с белодробни заболявания и операции; те нямат пряк интерес към заболяванията на гърдите. Особено като се има предвид, че 80 % от жените ще изпитват болки в гърдите в определен момент от живота си, е много важно пациентката да се обърне към правилното отделение, за да не губи време.

2. При мамографията не се излагате на високи дози радиация:

Мамографията все още е „златният стандарт“ за образна диагностика на заболяванията на гърдата. Днес цифровата мамография осигурява високо качество на изображението при ниски дози радиация за скринингови и диагностични цели. По този начин мамографията може да открива дори огнища на рак на гърдата, които не образуват маса в гърдата, и запазва характеристиката си на превъзходен метод за изобразяване. Количеството радиация, получено при мамография, обикновено се оценява със следния пример: Като се има предвид, че количеството радиация, на което е изложена стюардеса в самолет, излитащ от Лондон, по време на полета си до Австралия, е по-голямо от това при мамографията поради разредеността на атмосферата, дозата при мамографията е незначителна. От съществено значение е обаче тя да бъде организирана с необходимия алгоритъм за необходимия пациент и планирането да бъде съобразено с медицинската действителност.

3. Периодът на провеждане на мамографията не трябва да се планира правилно:

Планирането на мамографията в правилното време е изключително важно от гледна точка на спазването на изискванията от страна на пациентите. Трябва да се има предвид, че при мамографски сеанс, планиран в близост до менструалния период, пациентката може да бъде обезпокоена от болка по време на най-пълния и чувствителен период на гърдата и да избегне такова важно образно изследване. Ето защо идеалното време за мамография трябва да бъде 3-4-ият ден след менструацията.

4. При наличие на фамилна анамнеза редовните профилактични прегледи са задължителни:

Днес е научно доказано, че приблизително 5-10% от всички видове рак на гърдата се предават по генетичен път, като са установени и някои генни мутации, които причиняват генетични увреждания. Всъщност пациентите с висока фамилна анамнеза трябва да знаят, че генните мутации в гените, наречени BRCA1 и BRCA2, вече могат да бъдат открити чрез кръвен анализ при избрани групи пациенти. Фамилната анамнеза при рака на гърдата е изключително важна за определяне на рисковите групи. Много е важно индивидът да бъде редовно преглеждан от общопрактикуващ хирург, който се занимава с хирургия на рака на гърдата, и с периоди на проследяване, определени от лекаря. Освен тези случаи с генетично предаване, има много групи пациенти, които имат рак на гърдата в семейството си, но самите те нямат рак на гърдата. От друга страна, отсъствието на рак на гърдата в семейството на една жена не означава, че тя никога няма да бъде изложена на риск от рак на гърдата.

5. Мамографията трябва да се извършва веднъж годишно след четиридесетгодишна възраст:

Днес броят на случаите на рак на гърдата при млади хора се увеличава. Всяка жена в двадесетте си години трябва да знае, че е изложена на риск от рак на гърдата. Във възрастовата група 20-30 години прегледът на гърдите трябва да се извършва на 3-ия ден след менструацията. Във възрастовата група 35-40 години е важен ежегодният контрол от общопрактикуващ лекар и ултразвуковата оценка на тъканта на гърдата. Жена, която е на 40 години, трябва да започне рутинно мамографско проследяване.

6. Мнението, че мамографията не може да се извършва преди 40-годишна възраст, е погрешно:

Всички жени трябва да знаят, че мамографията може да се извършва преди 40-годишна възраст. Американското дружество за борба с рака препоръчва, ако жена има роднина от първа степен с рак на гърдата, мамографското проследяване да започне 10 години преди възрастта, на която е била диагностицирана роднината. Жена, чиято майка е диагностицирана с рак на гърдата на 43-годишна възраст, трябва да започне мамографско проследяване 10 години по-рано, на 33-годишна възраст. Полезно е да се знае, че мамографията е полезна и в някои избрани случаи, когато няма фамилна анамнеза.

7. Подходът от рода на: нека направим ядрено-магнитен резонанс на гърдата и всичко ще се разкрие, не е правилен:

Златният стандарт за откриване на заболявания на гърдата е мамографията на гърдата. ЯМР на гърдата е образен метод, планиран при ограничена група пациенти с научно определени индикации.

Свържи се
Фейсбук Месинджър Ватсап Вайбър Telegram Телефон Е-поща